Menu Sluiten
Vliegtuig

Hoe werkt het volgen van vliegtuigen?

Voor veel mensen kan vliegen van de ene plaats naar de andere zonder te weten waar ze zijn terwijl ze gokken in Nederlandse online casinos, een zeer ontmoedigende taak zijn. Dit is waar de websites voor het volgen van vluchten te hulp komen. Deze volgwebsites werken om de exacte locatie van de vlucht te vinden, maar hoe werken ze precies?

Technologie voor het volgen van vluchten heeft een revolutie teweeggebracht in de luchtvaartindustrie. Over het algemeen werden de gegevens voor het volgen van de vliegtuigen vroeger verkregen met de luchthavens als informatiebron, maar de nauwkeurigheid van deze gegevens was in het verleden een beetje afwijkend. Door nieuwe methoden te gebruiken, worden de gegevens nu rechtstreeks uit het vliegtuig gehaald. Dit is mogelijk gemaakt door de technologie voor automatisch afhankelijke surveillance-uitzendingen of ADS-B-technologie die in moderne vliegtuigen wordt gebruikt.

Wat is ADS-B-technologie?

ADS-B-technologie is een geavanceerd systeem dat eerder is ontworpen voor piloten om het hele verkeer nauwkeuriger te kunnen volgen. Het stelt de piloten ook in staat om op de hoogte te blijven van de meeste terrein- en weerupdates, samen met andere informatie. De andere informatie die door de technologie wordt verzonden, omvat snelheid, hoogte en vliegtuigidentificatie. Het bevat ook de luchtruiminformatie of andere ADS-B-vliegtuigrapporten.

Hoe werkt ADS-B?

Het werkt met het verzenden van signalen via een op satellieten gebaseerd netwerk. Het signaal is afkomstig van de ADS-B-transponder in het vliegtuig die de locatie-informatie en andere details bevat. Het signaal wordt vervolgens opgepikt door een ontvanger die de benodigde informatie levert. De technologie gebruikt een hoge frequentie om de signalen te verzenden, waardoor het bereik van informatie wordt beperkt. Dit beperkte bereik wordt soms een belemmering om de exacte locatie van het vliegtuig aan de andere kant van de oceaan te bepalen. Vanwege het beperkte bereik moet de hoogte van de vlucht evenredig toenemen met de afstand tot de ontvanger om ervoor te zorgen dat het signaal goed wordt ontvangen.

Wat als het vliegtuig niet binnen het ADS-B-bereik is?

Als de bestemming van de vlucht bekend is, kan de positie van een buiten bereik vliegend vliegtuig tot 2 uur lang worden berekend. De positie wordt voor maximaal 10 minuten voorspeld voor vliegtuigen zonder bekende bestemming. De positie wordt geschat aan de hand van verschillende kenmerken en is meestal relatief nauwkeurig, maar voor lange vluchten kan de positie wel 100 kilometer afwijken. Er is een parameter in de opties voor hoe lang je geschatte vliegtuigen op de kaart wilt zien terwijl je speelt in online casinos met de beste uitbetalingen.

Hoe worden vluchten zonder ADS-B gevolgd?

De niet-ADS-B-vluchten worden gevolgd met behulp van een radarvolgsysteem of de posities kunnen worden berekend met behulp van Multilateration (MLAT). Het MLAT-systeem gebruikt een methode genaamd Time Difference of Arrival (TDOA). MLAT-dekking kan echter alleen worden bereikt boven ongeveer 3.000-10.000 voet. Het is mogelijk om de positie van vliegtuigen te berekenen met behulp van een ModeS-transponder door de tijd te bewaken die nodig is om het signaal te ontvangen. Om MLAT te laten werken, moeten vier of meer FR24-ontvangers signalen ontvangen van hetzelfde vliegtuig. Aangezien de mogelijkheid dat vier of meer ontvangers het transpondersignaal ontvangen toeneemt met de hoogte.