Menu Sluiten

Luchthaven Keulen / Bonn gaat diep de rode cijfers in

Keulen De luchthaven Keulen / Bonn is in dieprode cijfers geland. Zoals de luchthaven heeft aangekondigd, wordt verwacht voor het lopende jaar met een verlies van 19,9 miljoen euro. De verliezen rechtvaardigden luchthavenbaas Johan Vanneste onder andere met de problemen van luchtvaartmaatschappijen zoals Condor.

De op één na grootste luchthaven van Noord-Rijnland-Westfalen, Keulen Bonn Airport, is in dieprode getallen beland. Verwacht wordt dat het bedrijf in 2019 een verlies van 19,9 miljoen euro zal genereren, zei Keulen Bonn Airport GmbH op dinsdag. Het aanzienlijke tekort zou een eenmalige gebeurtenis moeten blijven – in 2018 was er nog een winst van bijna een miljoen euro. Tegen 2020 moeten bedrijven weer winstgevend zijn. Het aantal passagiers zal dit jaar naar verwachting met vijf procent dalen tot 12,3 miljoen.

Luchthavenbaas Johan Vanneste rechtvaardigde de verliezen van dit jaar met het feit dat luchtvaartmaatschappijen zoals Condor, Laudamotion en Norwegian niet langer vliegen op de Rijnlandse luchthaven, bovendien is Eurowings gestopt met enkele lijnvluchten. Vanneste wees ook op de zwakke wereldeconomie, die minder vracht verzendt, en op financiële lasten van 10 miljoen euro via vervroegde uittreding en gefaseerde pensioenprogramma’s – geld is ontworpen om de personeelskosten op de lange termijn te verlagen.

De alternatieve parkeerplaatsen op de luchthaven van Keulen veroorzaken ook problemen voor de luchthavenexploitant, omdat steeds meer mensen in de buurt van de luchthaven worden geparkeerd op alternatieve parkeerplaatsen, die hun klanten naar de luchthaven brengen en weer ophalen. Op deze manier gaan dagelijks duizenden euro’s verloren aan de luchthaven.

Grondafhandelingsdiensten – zoals bagage- en vrachtafhandeling – blijven problemen opleveren. Naar verluidt hebben deze bedrijven dit jaar veel verlies, wat in 2020 niet zal veranderen. Het hoofd van de luchthaven stond erop dat in gesprekken met werknemersvertegenwoordigers “een compromisoplossing” moest worden gevonden voor concurrerende grondafhandelingsdiensten.

De luchthaven is eigendom van de overheid, de belangrijkste aandeelhouders zijn de stad Keulen, de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen en de federale overheid. Het bedrijf heeft ongeveer 1800 werknemers, inclusief andere bedrijven, de luchthaven heeft in totaal ongeveer 15.000 mensen.