KLM start met nieuw tarievenstructuur

Afgelopen woensdag heeft KLM een nieuw tarievenstructuur ingevoerd voor Economy Class-tickets binnen heel Europa. Er kan vanaf nu gekozen worden uit drie verschillende opties: Flex, Standard en Light. KLM denkt dat de reizigers hierdoor hun reis beter kunnen afstemmen op de persoonlijke wensen.

 Met Light heb je het laagst mogelijke tarief en kun je alleen handbagage meenemen tijdens de vlucht. Met Standard kun je één stuk ruimbagage meenemen en het ticket kan tegen betaling worden gewijzigd. Bij Flex is de ruimbagage, SkyPriorty-service op de luchthaven en het ticket zoner kosten wijzigen of annuleren allemaal inclusief.

Voortaan is er dus de keuze uit de drie ticketopties, maar het blijft ook nog mogelijk om de reis verder aan te passen door een extra service er bij te kopen. Zo kan Light bijvoorbeeld worden uitgebreid met ruimbagage. Dit kan gelijk bij de boeking, maar het kan ook nog op een later moment.

Het prijsverschil tussen de drie opties is aanzienlijk. Zo is de Light optie naar Rome 252 euro en dezelfde vluchtmaar dan de Flex optie is 396 euro. Daarnaast zit er ook verschil in het aantal Flying Blue Award Miles dat de reizigers met de drie opties kunnen verdienen. Sinds afgelopen woensdag zijn de ticketopties beschikbaar binnen Europa, naar Israël of naar Noord-Afrika.

Ryanair grootste luchtvaartmaatschappij in Europa

De Ierse prijsvechter Ryanair is het Duitse Lufthansa voorbijgegaan en is in 2016 de grootste vliegmaatschappij van Europa, gekeken naar het aantal vervoerde passagiers. Lufthansa meldde afgelopen dinsdag dat er vorig jaar 110 miljoen passagiers zijn vervoerd, Ryanair kwam zelfs uit op 117 miljoen.  

Lufthansa, hier horen ook Eurowings, Swiss en Aurstrian Airlines bij, zag dat de passagiersstroom maar met 2 procent aantrok. Ryanair daarentegen had zelfs een groei van 15 procent.De resultaten van Brussel Airport zijn nog niet meegeteld, zij zullen spoeding compleet in handen komen van Lufthansa. De concurrenten IAG en Air France-KLM kwamen uit op 101 miljoen en 93 miljoen vervoerde passagiers.          

Aantal gevlogen kilometers

In de luchtvaart wordt ook veel gekeken naar het aantal gevlogen kilometers door de passagiers, ook wel revenue passager kilometers genoemd. Dit is een belangrijke maat voor de vliegmaatschappijen, hierbij wordt er namelijk ook rekening gehouden met de lengte van de vluchten. Dan staat Air France-KLM namelijk al jaren bovenaan.

Er zijn vorig jaar 261 miljard kilometers afgelegd door de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinantie. Een stijging van 2 procent vergeleken met een jaar eerder.                                                          

2016 Recordjaar voor Antwerpen Airport

Er zijn nog nooit zoveel reizigers via Antwerpen Airport gevlogen, 2016 is een recordjaar. Zo’n 276.000 mensen hebben gebruikt gemaakt van Antwerpen Airport, dit betekent een stijging van ongeveer 25 procent vergeleken met 2015. Door het inzetten van grotere vliegtuigen is het aantal vluchten juist gedaald met 8.6 procent. 

De maanden maart en april kunnen een vertekend beeld geven. In die maanden reisden 20.000 passagiers via Antwerpen door aanslagen op de luchthaven van Brussel. De vluchten vertrokken toen tijdelijk van Antwerpen Airport. Toen de Vlaamse Luchtvaarttransportmaatschappij failliet ging was er een tegenvaller voor de Antwerpse Airport. Zonder dit faillissement waren de cijfers nog hoger uitgevallen, VLM was namelijk de grootste gebruiker.

2017

Er werd onlangs aangekondigd door TUIfly dat de capaciteit deze zomer omhoog gaat vanaf Antwerpen Airport met 7 procent. Het Spaande Marcia komt er ook nog bij als nieuwe bestemming. De vluchten naar Rome worden daarentenen juist weggehaald.
In maart zijn de verbouwingen van de airport helemaal afgerond, hierdoor kunnen de passagiers na de veiligheidscontrole even lekker shoppen of genieten van een heerlijk broodje.

KLM meest veilige luchtvaartmaatschappij van Europa

KLM is de meest veilige luchtvaartmaatschappij van Europa. Dit is gebleken uit het overzicht van het duitse onderzoeksbureau JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre). Elk jaar wordt er een Safety Ranking gemaakt van de zestig veiligste luchthavens ter wereld. Op de eerste plek staat Cathay Pacific Airways in Hong-Kong.

Bij het samenstellen van deze lijst wordt er gekeken naar de verhouding tussen het aantal vervoerde passagiers en het aantal ongelukken van laatste dertig jaar. KLM is één plaats gestegen sinds vorig jaar en staat nu op nummer 5 in de ranglijst. KLM heeft het dus goed gedaan in de periode van 1986 tot 2016. De volgende europese maatschappij vind je terug op plaats 12: Lufthansa in Duitsland. In de top van de ranglijst staan maatschappijen uit Aziatische landen zoals Hong-Kong en China. Maar Quatar en Nieuw Zeeland doen het ook erg goed. De top 10 en de laagste 5 uit de ranglijst staan hieronder:

1 Cathay Pacific Airways
2 Emirates
3 EVA Air
4 Qatar Airways
5 Hainan Airlines
6 KLM KL, KLM
7 Emirates
8 Etihad Airways
9 Japan Airlines
10 TAP Portugal

55 Malaysia Airlines
56 Garuda Indonesia
57 Avianca Colombia
58 China Airlines
59 Lion Air JT, LNI Indonesia Indonesia 1,058
60 Vietnam Airlines
© Jacdec.de 1989 – 2016

Boeing behaald mijlpaal met 787 Dreamliner

Boeing heeft donderdag een bijzondere mijlpaal behaald: de vijfhonderdste 787 dreamliner werd afgeleverd. Het toestel treedt in dienst bij de Colombiaanse luchthaven Avianca. De Dreamliner is het eerste vliegtuig dat grotendeels met koolstofvezels is bedekt en het is daarnaast het best verkochte widebody-vliegtuig ooit.

Het heeft maar vijf jaar geduurd tot de vijfhonderdste dreamliner werd afgeleverd. De eerste 787 werd geleverd aan de Japanse luchthaven All Nippon. Het toestel maakte zijn eerste commerciële vlucht op 11 november 2011, van Tokia naar Okayama-Hiroshima.

787 Dreamliner

Zo’n 48 luchtvaartmaatschappijen hebben een 787 Dreamliner in gebruik. Er staan nog meer dan zevenhonderd orders open voor de 787 Dreamliner. Het toestel heeft tot nu toe 696.000 commerciële vluchten gevlogen. Volgens Boeing is de Dreamliner twintig procent zuiniger dan de andere toestellen, dit komt door het lichtere materiaal. Daarnaast is het toestel ook comfortabeler voor de passagiers. Je kan bijvoorbeeld beter naar buiten kijken dankzij de grotere ramen. Ook de luchtdruk en de luchtvochtigheid zijn beter dan in de meestel toestellen.

Airbus komt met een nieuw concept

De innovatietak van Airbus komt met een nieuw concept, namelijk: vliegtuigen die van binnen helemaal te customizen zijn.  Hierdoor kan er bijvoorbeeld een alternatief komen voor vliegtuigen die helemaal vol staan met stoelen. Een kopje koffie drinken aan de bar of een boekje lezen in de loungehoek klinkt beter toch? 

Dankzij dit Transeponse concept kunnen luchtvaartmaatschappijen in een korte tijd het interieur van een vliegtuig veranderen. Voor bijvoorbeeld de nachtvluchten kunnen er sleeping pods worden geïnstalleerd of voor zakelijke reizigers juist een kantoorruimte. Het grootste voordeel: door er andere modules in te klikken kan het vliegtuig weer worden omgebouwd.

Voor iedereen

Er moet  ook worden nagedacht over nieuwe manieren om geld te verdienen met de luchtvaart. Het concept zou juist voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Loungeplekken en barretjes zouden bijvoorbeeld interessant kunnen zijn voor sponsoren.

Of de luchtvaart zit te wachten op dit concept is nog maar de vraag.  Door de grote concurrentie is het van belang om zoveel mogelijk te verdienen per passagier. Dit lukt toch het beste door meer stoelen te plaatsen in het vliegtuig.

De drie gevaarlijkste vliegvelden ter wereld

Er zijn veel gevaarlijke vliegvelden wereldwijd. Ze hebben bijvoorbeeld een gevaarlijke ligging, een erg korte landingsbaan of last van extreme windstoten. Het lijkt met de ongevallen gelukkig mee te vallen. Hieronder staan de drie gevaarlijkste vliegvelden:

 

Paro Airport – Bhutan

Paro Airport ligt in bhutan op 2236 meter hoogte en wordt omringd door de ongeveer 5000 meter hoge Himalaya toppen. Het vliegtuig moet worden gemanoeuvreerd tussen de bergen door, terwijl er rekening gehouden moet worden met de gevaarlijke windstoten. Daarnaast moeten de piloten het toestel landen op een kleine landingsbaan van 1986 meter.

 

Lukla Airport – Nepal

Lukla Airport ligt vlakbij de beginplaats van de bergbeklimming naar de Mount Everest. Het is daarom  een erg  populaire luchthaven bij bergbeklimmers. Het vliegveld heeft een erg korte landingsbaan, aan een kant zit een diep ravijn van 700 meter en aan de andere kant zit een hoge bergwand. De piloot kan dus niet uitwijken.

 

Princess Juliana Airport – Sint-Maarten

Het is prachtig om te zien wanneer een vliegtuig landt op Princess Juliana Airport. Vooral vanaf het aangrenzende strand, waar het vliegtuig vlak over de touristen op Maho Beach vliegt. De landingsbaan is 2300 meter en dat is toch echt heel kort voor de grote boeing 747-400. Daarom vliegt KLM sinds oktober 2016 niet meer  met dit grote vliegtuig naar Juliana Airport, maar met de kleinere Airbus A330-200.

Piloten budgetmaatschappijen vaker oververmoeidheid in cockpit

Piloten die vliegen voor grote budgetmaatschappijen hebben het meest last van oververmoeidheid in de cockpit. Zij werken vaak via een deeltijd- of nulurencontract. De piloten die werken voor reguliere luchtvaartmaatschappijen met bijvoorbeeld een voltijds aanstelling, hebben veel minder last van oververmoeidheid.

Ook de piloten van vrachtvervoerders hebben gemeld dat ze vaak vermoeid vliegen. Zowel de vrachtvervoeders als de piloten van budgetmaatschappijen voelen zich niet gewardeerd, ook er is gebrek aan adequate trainingen bij de introductie van een nieuwe prodecure en daarnaast is er slechte communicatie over veiligheidsonderwerpen binnen de maatschappij.

Onderzoek

De London School of Economics heeft hier onderzoek naar gedaan, samen met de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol. 7.239 piloten hebben meegedaan aan het onderzoek. Dat is zo’n 14 procent van het totale aantal commerciële piloten in Europa. Meer dan de helft van de ondervraagden denkt dat de maatschappij waarvoor zij vliegen het oververmoeidheidsprobleem niet serieuus neemt.

Te weinig personeel

De veiligheidscultuur bij budget- en vrachtmaatschappijen wordt negatiever beoordeeld dan die van de reguliere maatschappijen. Bij budgetmaatschappijen vindt 42 procent van de piloten dat de maatschappij te weinig mensen in dienst heeft om het werk veilig te doen. Bij de reguliere maar 20 procent.

Speculaties over Vliegtuigcrash in Colombia

Er wordt steeds meer duidelijk over de crash met de Boviliaanse Avro RJ85. In dit vliegtuig zat de selectie van de Braziliaanse voetbalclub Chaecoense. Het vliegtuig was onderweg naar Rionegro, het grootste vliegveld in Colombia, omdat de rechtstreekse vlucht werd afgelast.

De crash is mogelijk veroozaakt door een te kort aan brandstof. Dit is beweerd door Alfredo Bocanegra van de Colombiaanse luchtvaartautoriteit. Echter, het verhaal van de overlevenden spreekt dit tegen.

Speculaties

De opmerking van Alfredo is niet vreemd, het vliegtuig had namelijk een maximum vliegbereik van 2963 kilometer. De afstand tussen de plaats waar het vliegtuig opsteeg en Medellin bedraagt 2.960 kilometer hemelsbreed. De luchtvaartautoriteit verklaarde ook dat de piloot alarm had geslagen omdat er een brandstoftekort zou zijn.

Volgens andere bronnen had de bemanning van het vliegtuig juist kort voor de crash een deel van de brandstof geloodst,  want ze wilden een explosie voorkomen.

Ook werd er een melding gemaakt van de problemen met de elektrinica tijdens de vlucht. De zwarte dozen zullen dus meer duidelijkheid moeten geven over de oorzaak van het ongeluk.

Crash

Het vliegtuig is neergestort in het plaatsje Cerro EI Gordo. Volgens de politie zouden zes passagiers de crash hebben overleefd. Onder wie drie spelers van de Braziliaanse voetbalclub, een stewardess en een journalist. De overige 71 passagiers kwamen om het leven.