Menu Sluiten

Maximale capaciteit treinverkeer rond Schiphol komt in zicht

De NS waarschuwt dat er een capaciteitsprobleem kan gaan ontstaan als het aantal passagiers blijft groeien zoals het nu doet. Schiphol is daarmee 1 van de grootste knelpunten geworden, samen met de stations van Leiden en Rotterdam. De eerste grote problemen kunnen verwacht worden binnen 6 tot 8 jaar. Vooral de trajecten tussen Leiden en Schiphol en Schiphol en Amsterdam zijn erg populair. Voor het laatste traject geldt dat daar ook veel toeristen en zakenreizigers gebruik van maken.

De cijfers

Er zijn cijfers vrijgegeven over de recente groei van het aantal passagiers dat uitstapt of instapt op Schiphol. Het maakt daarbij in principe niet uit of die passagiers op Schiphol overstappen op een andere trein of op Schiphol blijven. In de eerste zes maanden van 2019 steeg het aantal passagiers met 4.6%. Dat was een sterkere groei dan verwacht, want men ging ervan uit dat de passagiersaantallen slechts met circa 1,5% zou toenemen. In de afgelopen 5 jaar is het aantal passagiers dat gebruik maakt van station Schiphol zelfs met een derde gestegen.

Het einde van de capaciteit is in zicht

Afhankelijk van hoe de groei zich in de komende jaren ontwikkeld zal er dus al in 2025 of in 2027 een capaciteitsprobleem ontstaan. Er kunnen dan onder andere geen langere treinen meer worden ingezet.

Het treinstation van Schiphol

Op dit moment beschikt het treinstation van Schiphol over slechts 3 perrons en zes sporen. Daarmee is het al een relatief klein treinstation voor Nederlandse begrippen. Er zal nu daarom werk moeten worden gemaakt van een eventuele uitbreiding. Hierbij zullen verschillende partijen betrokken moeten worden, zoals de NS, ProRail en Schiphol zelf. Concrete voorstellen zijn er op dit moment nog niet. Wel hebben verschillende partijen gemeld dat er op dit moment gesprekken gevoerd worden.

Please follow and like us: